18 okt 2013

Haakpatroon baby vestje, nu de Nederlandse vertaling

In een eerder blog bericht liet ik jullie dit leuke baby vestje al eens zien. Alleen het nadeel was dat het patroon niet in het Nederlands erbij stond. Nu heb ik dit patroon zo goed mogelijk proberen te vertalen en hoop jullie daar mee op weg te helpen. Hier onder staat 'ie dan!

 Het voor en achterpand:

Haak 50 lossen

Rij 1: Dubbel stokje in de 4e losse vanaf de haak, stokje in de overige steken. (47 steken)

Rij 2: 2 Lossen haken, stokje in eerste 4 steken, 2 stokjes in 5e steek. Herhaal dit tot het einde van de rij. (57 steken)

Rij 3: 2 lossen haken, stokje in eerste 5 steken, 2 stokjes in de 6e steek. Herhaal dit tot het einde van de rij. (67 steken)

Rij 4: 2 lossen haken, stokje in eerste 6 steken, 2 stokjes haken in 7e steek. Herhaal dit tot het einde. (77 steken)

Rij 5: 2 lossen haken, stokje in de eerste 7 steken haken, 2 stokjes in 8e steek. Herhaal dit tot het einde van de rij. (87 steken)

Rij 6: 2 lossen haken, stokje in eerste 8 steken, 2 stokjes in 9e steek. Herhaal dit tot het einde van de rij. (97 steken)

Rij 7: 2 lossen haken. Nu een bolletje haken* zie hier onder.

Bolletje haken: Draad over de naald, haaknaald door de tweede steek, draad over de naald. Herhaal dit 2 keer. Trek daarna het draad door alle lussen heen.
Haak in dezelfde steek nogmaals een bolletje.

Haak 1 losse, sla drie steken over, haak twee bolletjes in de steek.  ( herhaal 7 keer )
Tel 19 steken.

Haak 1 bolletje in de komende steek. ( Dit is een opening voor de arm. )

Haak 1 losse, sla drie steken over, haak 2 bolletjes. Herhaal dit 3 keer tot het einde van de rij. Sla 1 steek over en haak in de laatste steek een stokje.

Als alles klopt heb je nu 2 keer 3,5 bolletjes aan de voorkant.  Een half bolletje, 7 dubbelle bolletjes op het achterpand en een armsgat van ieders 19 steken lang aan weers zijde.

Rij 8 t/m 16: Haak 2 lossen, sla 3 steken over en haak twee bolletjes. Herhaal dit tot het einde van de rij en haak een stokje in de laatste steek. Herhaal dit t/m de 16e rij.

Haak een losse in elke steek langs de rand, en haak nogmaals de rand in vasten.

De mouwen:

Rij 1 t/m 7: Haak een grote losse, *haak 2 bolletjes in de eerste steek, sla 3 steken over* en herhaal * 6 keer. Haak een halve vaste in de eerste steek.

Rij 8 en 9: Haak 1 losse, dubbel stokje in elke steek, een halve vaste in de eerste steek. Hecht de draad af.
Maak nu een tweede mouw op dezelfde wijze.

Zet de mouwen aan het voor en rugpand. Het vestje kan gesloten worden d.m.v. een strik, of knoopjes die je er op bevestigd met gehaakte lussen. Heel veel succes er mee en mocht je een foutje opsporen, laat het even weten!

20 opmerkingen:

  1. Via het blog van Annemarie kwam ik op jouw leuke blog terecht en ben zo vrij geweest om het schattige patroon van het rode vestje mee te nemen, dank je wel Ik heb je gelijk bij mijn Bloglovin gezet, kan ik je blijven volgen

    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezellig :-) Altijd leuk als je nog een keer langs komt. Groetjes Carol

      Verwijderen
  2. Beste, ik snap niet helemaal goed hoe ik een bolletje moet haken?
    Staat dit ergens anders ook omschreven?
    Cindy | Cindy.vanvliet.klein@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is de eerste keer dat ik een vestje haak. Heb hiervoor alleen mutsen gehaakt. Het is helemaal niet moeilijk, maar het patroon is echt super onduidelijk. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi bedankt voor de vertaling. ik kwam echter wel wat foutjes tegen in vegelijking met de engelse vertaling. het bolletjes maken lukte me namelijk niet..qua telling.
    ik zal het hier maar neerzetten , als dat niet de bedoeling is laat het me even weten of haal het maar weg.
    vanaf bolletjes haken;
    haak 1 losse , sla 3 steken over haak 2 bolletjes in de steek. dan 2 x herhalen ipv 7x. daarna nog 1x 3 overslaan en 1 bolletje maken. dan 19 steken tellen.
    dan 1 losse, 3 steken overslaan,2 bolletjes en dit 7x herhalen ipv 3x. tel 19 voor het 2e armsgat. 1 bolletje in de komende steek en dan nog 1 losse 3 overslaan 2 bolletjes en dit 3x herhalen tot het eind van de rij. dan 1 losse 1 overslaan en een stokje in de laatste steek.
    Dan klopt ook je stukje over wat je moet hebben als je deze ronde hebt gedaan.

    ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het noteer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, is duidelijk nu voor mij! ;)

      Verwijderen
    2. Is voor mij nu ook duidelijk mbv extra uitleg. Super bedankt allemaal.


      Verwijderen
  5. IK SNAP HET NIET BIJ DE MOUW!! HOE KRIJG JE DIE MOUW ERIN??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het delen van dit leuke patroon.
    Heb nog wel even zitten puzzelen omdat het voor mij niet helemaal duidelijk was. Maar het is gelukt. Alleen weet ik niet hoe de mouwen dan gedaan werden.
    Weet niet of je het zo bedoelde, maar ik ben ze meteen aan het vestje gaan haken met ee heel mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor het geweldige patroon, ik heb het inmiddels uitgewerkt en mijn fantasie en creativiteit gebruikt om een maat 104 te maken, ook je account gedeeld op Muts en meer haken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. MET WELK NR.HAAKNAALD HAAK JE DEZE....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. welk nummer haalnaald ?

      Verwijderen
    2. Dat wilde ik ook vragen ..dat staat nergens ..

      Verwijderen
  9. Ik zoek na het Nederlandse patroon van gehaakt popje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien een rare vraag, maar ik moet voor het armgat 19steken overslaan en dan 1 bolletje haken . Wat doe ik met dat ene bolletje bij de volgende rij ?laat ik dat rusten of moet daar steeds een bolletje op ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niemand snapt hoe t zit met de mouwen. Is een heel gepuzzel. Het patroon klopt dus niet. Ben nu bezig de reactie van een mevrouw na te maken. Zij weet hoe t moet maar feit blijft dat het patroon voor de mouwen niet klopt

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...